Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hírek/Újdonságok a Forma1 világából

2011.07.19

Lewis Hamilton eljegyezte Nicole Scherzingert.

Brit lapértesülések szerint Lewis Hamilton megkérte barátnője, Nicole Scherzinger kezét. Az énekesnő édesapja megerősítette a hírt.

Lewis Hamiltont évek óta kísérgeti a Forma-1-es versenyekre a barátnője, Nicole Scherzinger. Brit lapértesülések szerint Hamilton nemrég megkérte a Pussycat Dolls egykori énekesnőjének kezét, a lánykérésre Scherzinger igent mondott.

"Már tudnak a dologról? Igen, Nicole-t eljegyezték" - erősítette meg a hírt Alfonso Valiente, Scherzinger édesapja. "A leendő vejem nagyon kedves srác, mindig két lábbal áll a földön. Az egész családom kedveli őt, Nicole-lal együtt nagyon boldogok."

Hamilton és Scherzinger a Beckham házaspár mellett Nagy-Britannia legismertebb celebpárjának számít. Az utóbbi versenyeken kicsit agresszívvé vált Hamilton a Német Nagydíj előtt kapott pár napot a McLarentől, hogy szusszanjon egyet, a szabadidőt a jelek szerint a lehető legjobban kihasználta a 26 esztendős versenyző.

20110718hamilton2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hamiltonék kalocsai hímzésben jönnek a Hungaroringre.

A McLaren versenyzői különleges, kalocsai hímzéssel díszített overallban ülnek majd autóba a Magyar Nagydíj időmérő edzésén, a dizájn a Hugo Bossszal közösen hirdetett versenyen született.

A szemfülesebbek már észrevehették, hogy a McLaren versenyzői idén a szokásostól eltérő, néha egészen vad mintázatú overallokat viseltek az időmérőkön. Nem lesz ez másképpen a július végi Magyar Nagydíjon sem, ahol szombaton magyar népviseletben fognak autóba pattani.

Lewis Hamilton és Jenson Button megszokott, piros-fehér overallját ezúttal ugyanis tetőtől-talpig kalocsai hímzés borítja majd. A csapat még év elején hirdetett közös versenyt az őket évtizedek óta szponzoráló Hugo Bossszal, amelynek keretében a rajongók saját hazai futamukra küldhették be ruhaterveiket. Minden nagydíjra ezek közül választották ki a legjobbnak ítélt dizájnt.

A magyar versenyhétvégére összesen 227 pályamunka érkezett. Ezek közül Kalmár István tervét találták a legjobbnak, aki két belépő mellett egy személyes találkozást is nyert a versenyzőkkel. A pályázók között egyébként nagy népszerűségnek örvendett a virágminta, csakúgy, mint a piros-fehér-zöld csíkos, illetve a piros pöttyös megoldások.

Forrás: Hugo Boss

 

A Red Bullnak nem kell Hamilton.

A csapatfőnök, Christian Horner most részletesen is kifejtette, hogy miért nem szeretné szerződtetni Lewis Hamiltont. A végső döntés azonban nem az övé.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már korábban is célzott rá, hogy nem szeretné leigazolni a McLarennel elégedetlen Lewis Hamiltont Sebastian Vettel mellé, de most részletesen is megindokolta az álláspontját.

"Egy Hamilton-Vettel kombináció papíron bármelyik csapat számára nagyon vonzó lenne. Egy ilyen párosításnál azonban a két versenyző viszonyának dinamikájára kell odafigyelni, és nehéz elképzelni, hogy két olyan élsportoló, aki az abszolút csúcson van, harmóniában dolgozhatna egy tető alatt" - mondta Horner.

Ez nem vet túl jó fényt Mark Webberre, mivel azt sugallja, hogy ő nincs az "abszolút csúcson", hiszen a Red Bullnak vele kapcsolatban nincsenek ilyen aggályai. Horner szerint azonban "a történelem bebizonyította, hogy az ilyen párosítások - akár (Alain) Prostra és (Ayrton) Sennára, akár (Nigel) Mansellre és (Nelson) Piquet-re gondolunk - általában nem működnek."

"Lewis csodálatos versenyző, alighanem a világ három legjobbjának egyike, de jelenleg nagyon elégedettek vagyunk a saját párosunkkal" - tette hozzá Horner. - "Seb rövidebb pályafutása alatt máris több nagydíjat nyert, mint Lewis, ahogy több pole-t is szerzett, és ugyanannyi világbajnoki címe van. Nagyon örülünk, hogy nálunk versenyez!"

A 24 éves Vettel éppen a múlt hétvégén, Valenciában múlta felül Hamiltont 16. győzelmével, pedig kilenccel kevesebb nagydíjon állt rajthoz. A Red Bull márciusban hosszabbított vele 2014-ig. Ráadásul, jegyezte meg Horner, "mi úgy tudjuk, Lewis szerződése a McLarennél jövőre is érvényes. Sebbel hosszú távra szól az együttműködésünk. Ő a Red Bull tehetségkutató programjának nevelése, és elégedettek vagyunk Mark Webber teljesítményével is. Nem igazán látjuk, Lewis hogyan illene bele a képbe."

Mivel Fernando Alonso nemrég 2016-ig aláírt a Ferrarihoz, és hajdani rivalizálásuk tükrében valószínűleg nem szívesen lennének újra csapattársak, ha a Red Bull elutasítja, Hamiltonnak nem marad más reális alternatívája a McLarenen kívül. Horner azonban elismerte, hogy a végső döntés nem az ő kezében van. "A versenyzőkkel kapcsolatos döntéseket valójában Dietrich (Mateschitz) hozza meg" - mondta. "Adrian (Newey) és én azonban meg fogjuk osztani vele a javaslatainkat, és eddig minden egyes alkalommal hallgatott ránk. A csapat az övé, de nem tárgyalt sem Lewisszal, sem a menedzsmentjével."

Hamilton a Kanadai Nagydíj időmérője után olyannyira hirtelen felindulásból kereste fel Hornert a Red Bull motorhome-jában, hogy állítólag egy cateringes lányt kért meg a csapatnál, akit ismert, hogy hozza össze vele. "Azóta ismerem Lewist, hogy az F3-ban versenyzett, és szemlátomást nagyon bosszús volt" - árulta el Horner. "De szigorúan személyes beszélgetést folytattunk. A többi csak találgatás. Mindenesetre érthető, ha jelenleg kicsit frusztrált."

Hamilton F1-es pályafutásának első két évében kilenc győzelmet aratott, de az utóbbi három szezonban eddig csak hat futamot tudott megnyerni, és az idén ismét nincs reális esélye a vb-cím megszerzésére sem. Bár a szerződése a McLarennel 2012 végéig érvényes, állítólag van benne egy záradék, amelyet kihasználva már a jelenlegi szezon után elhagyhatná a csapatot, ha nem áll elég jól a világbajnokságban.

 

Button reméli, hogy nem marad le a McLaren.

Jenson Button csak remélni tudja, hogy a McLaren nem veszített túl sokat a Red Bullhoz és Ferrarihoz képest. Dobogóra állna a Német Nagydíjon.

A valenciai és silverstone-i hétvége sem sikerült túl jól a McLarennek, a wokingiak már nem nagyon, csak kincstári optimizmusból hisznek benne, hogy idén lehet esélyük a vb-címre. A versenyeken ettől függetlenül a minél jobb szereplés a cél, Jenson Button a jövő heti Német Nagydíjon ismét felállna a dobogóra.

"Veszítettünk a lendületünkből az elmúlt versenyeken, de remélhetőleg nem sokat" - jelentette ki Button. "Noha Silverstone csalódást okozott, összességében jó a tempónk idén. Néha a leggyorsabbak vagyunk, néha nem, ilyen a Forma-1. A Német Nagydíjon szeretnék ismét dobogóra állni."

Martin Whitmarsh csapatfőnök örül a diffúzorkérdés végső lezárásának, mert a silverstone-i tilalom nem tett jót a csapat teljesítményének. "Sok volt a bizonytalanság a diffúzorok körül, de a csapat bizonyította, hogy képes reagálni a kihívásokra. Silverstone-ban dobogós esélyt szalasztottunk el, ez a verseny emlékeztető volt arra, hogy ugyan folyamatosan dolgozunk autónk versenyképesebbé tételén, a riválisaink is ugyanezt teszik."

Forrás: AFP

 

A McLaren még nem mond le a bajnokságról.

Martin Whitmarsh kijelentette, a McLaren továbbra is a győzelemért harcol, a csapatfőnök amiatt sem aggódik, hogy az elmúlt futamok alapján hátrányba kerültek a Ferrarival szemben. 

Annak ellenére, hogy Sebastian Vettel előnye futamról futamra növekszik a pontversenyben, a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh továbbra sem adja fel reményeit a csapat szezonjával kapcsolatban.

"A bajnokság szempontjából nagyon jó helyzetben van, de mi sem fogjuk feladni" - nyilatkozta Whitmarsh az Autosportnak Vettelről, aki mind Lewis Hamiltont, mind pedig Jenson Buttont 95 ponttal előzi meg a világbajnoki tabellán. "A versenyzőink, és a csapat sem adja fel, továbbra is keményen fogunk hajtani. Meglátjuk, hogy fel tudjuk-e venni vele a versenyt, nyerhetünk pár versenyt, és akkor ki tudja, mi történik."

A McLaren a Brit Nagydíj időmérő edzésén nagyobb hátrányba került a Red Bullhoz és a Ferrarihoz képest, mint a 2011-es idény korábbi futamain, Whitmarsh azonban szombaton úgy vélekedett, hogy ez a befújt diffúzorok tiltásával hozható összefüggésbe. Reményt adhat a csapatnak, hogy a tilalmat a jövő hétvégi Német Nagydíj előtt várhatóan feloldják év végéig.

 

Forrás: AFP

A futamon már jobb teljesítményt nyújtott a csapat: bár Jenson Button egy elrontott bokszkiállás miatt kiesett, Hamilton végig versenyképesnek bizonyult, és ha nem kellett volna spórolnia az üzemanyaggal az utolsó 20 körben, vélhetően a dobogóra is felállhatott volna. Fernando Alonso győzelme ellenére Whitmarsh nem osztja azoknak a véleményét, akik szerint már a Ferrari is egyértelműen lehagyta a McLarent.

"Jó munkát végzetek ezen a hétvégén, de a futam közben gyakran előfordult, hogy mindkét autónk az egyik Ferrari előtt állt" - utalt Whitmarsh Felipe Massára, aki Hamilton mögött, az 5. helyen ért célba.

A csapatfőnök ettől függetlenül úgy gondolja, a Ferrari idei első győzelme "jót tesz a bajnokságnak", különösen azért, mert újabb izgalmas versenyt láthattak a nézők.

 

A Red Bull KERS-ét is használhatja a Lotus.

Tony Fernandes megállapodott a Red Bull-lal, hogy a motor és a váltó mellett jövőre a kinetikus energiaátalakító rendszert is megvásárolja tőlük.

A Team Lotus már idén is a Red Bulltól vásárolt hajtásláncot - vagyis Renault motort és Red Bull sebességváltót - használ, a KERS-t azonban nem vette meg, mert a technikai menedzsmentjében úgy érezték, azt túl bonyolult lenne integrálni az autójukba. A Lotus az egyetlen a tavaly bemutatkozó három csapat közül, amely erre az évre jelentősen előrelépett, s mivel egyes pályákon már csak néhány tizedmásodperc hiányzik nekik ahhoz, hogy utolérjék a középmezőny végét, egyre jobban jönne nekik a KERS által biztosított előny.

A csapatfőnök Tony Fernandes a Turun Sanomat című finn lapnak megerősítette, hogy a Lotus jövőre már azt is megveszi. "Igen, megállapodtunk a Red Bull-lal a KERS használatáról" - mondta. Emellett a Lotus a következő évben már az idei RB7-es sebességváltóját kapja meg.

Noha a Red Bullnak idén éppen a KERS volt az Achillesz-sarka, amellyel gyakran meggyűlt a bajuk, ennek elsősorban az volt az oka, hogy a Magnetti Marelli 2009-es rendszerének alapjain újonnan, házon belül fejlesztették ki, így óhatatlanul küszködött gyerekbetegségekkel. Jövőre azonban már minden bizonnyal kiforrottabb lesz, és a Lotus számára azért is ez volt a legkézenfekvőbb választás, mert eleve a Red Bull hajtásláncához építetették.

 

Webber nem tanúsít bűnbánatot, a Red Bull kivár.

A silverstone-i csapatutasítás-balhé után mindkét fél optimista a közös folytatást illetően, de úgy vélik, nem kell elsietniük a döntést. Webber nem bánta meg, hogy szembeszegült a főnökeivel.

A Red Bullt irányító Christian Horner a Brit Nagydíj után azt ígérte, "elbeszélget" a csapatutasításra fittyet hányó Mark Webberrel, és az ausztrál elárulta, hogy ez azóta meg is történt. "Christian és én elcsevegtünk a történtekről a versenyt követően" - írta a BBC honlapján vezetett rovatában. "Mindketten előadtuk az érveinket, szerintem most már mindkét oldal szempontjait kölcsönösen átlátjuk."

"Gondolom, sokan kíváncsiak rá, hogy az ügy befolyásolni fogja-e a 2012-vel kapcsolatos terveimet, vagyis folytatom-e a Red Bull-lal" - tette hozzá Webber. "Nos, a csapatnak és nekem is bőven van időm, hogy meghozzuk a döntést. Egyelőre arról van szó, hogy együtt maradunk, biztatóak a kilátások. A vasárnap történtek nem állították fejtetőre a világomat."

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz a napokban kijelentette ugyan, hogy Webber a csapatnál marad, de Horner is célzott rá, hogy nem kell elkapkodniuk vele a hosszabbítást. "A versenyzők terén nincsenek gondjaink; a bokszutcában már eddig is mindenki kopogtatott az ajtónkon, úgyhogy van időnk bőven..." - mondta a Bildnek.

Horner utólag is helytelennek tartotta, hogy Webber négyszer-ötször is kiadott utasítás ellenére tovább támadta Sebastian Vettelt. "Ezzel Sebastian második helyét is kockáztatta, ahogy a saját harmadik helyét és a csapat 33 pontját is" - vélte. "Megértem, hogy versenyezni akart, de közben feleslegesen kockáztatott meg egy ütközést. Ha a csapat mind az ötszáz tagja csak önmagára gondolna, soha nem érnénk el a céljainkat."

Webber azt állította, elfogadja, hogy a csapat el akarta kerülni az ütközést, mégsem bánta meg, hogy nem engedelmeskedett. "Egy ilyen helyzetben az emberben ellentétes érzések feszülnek egymásnak" - mutatott rá. "Szeretne javítani a pozícióján, függetlenül attól, hogy ki van előtte - akkor pedig különösen, ha egy olyan szintű versenyző, mint Sebastian, akit csak nagyon keményen igyekezve lehet utolérni."

"A pillanat hevében nem törődtem bele, hogy ez sikerült, mégis mögötte kell maradnom. Ha elvettem volna a gázt, és lemaradok tőle három másodpercre, ahogy kérték, sokkal rosszabban aludtam volna a verseny utáni éjszaka. Ugyanakkor tisztában voltam vele, hogy szembeszegültem a csapat kívánságaival."

Webber nem hiszi, hogy a főnökei által kiadott utasítás személyesen ellene irányult. "Ha az ember megpróbál előzni, annak normális esetben mindenki örül a csapatánál. Ők most nyilván nem örültek neki" - mondta. "Nem azért, mert nem akarták, hogy én legyek a második, hanem azért, mert tartottak tőle, hogy összeütközünk. Az számukra rémálom lett volna."

 

Räikkönen váltja Webbert a Red Bullnál?

Egyes hírek szerint a finn meggondolta magát, és visszatérne a Forma-1-be, de kérdés, hogy a Red Bullnak valóban szüksége van-e rá

A Bild című német bulvárlap a csapathoz köthető, "magas szintű" forrásaira hivatkozva arról ír, hogy Kimi Räikkönen jövőre a Red Bull-lal szeretne visszatérni a Forma-1-be. A 2007-es világbajnok, aki 2009 végén szállt ki a sorozatból, hogy kipróbálja magát a WRC-ben, és nemrég elkezdett kacérkodni a NASCAR-ral is, korábban célzott rá, hogy végzett az F1-gyel, bár soha nem zárta ki teljesen a visszatérés lehetőségét. Eddig úgy tűnt, jól érzi magát a raliban, ahol eleinte éppen a Red Bull junior csapatánál versenyzett, a Bild azonban úgy tudja, meggondolta magát, és "szigorúan titkos" tárgyalásokat kezdett folytatni az F1-es istállóval. Tavaly októberben egyébként híre ment, hogy a Renault színeiben állna újra rajthoz, de később cáfolta ezt, és csalódottságának adott hangot, amiért a csapat szerinte "visszaélt" a nevével.

Mark Webber állítólag lényegében már megállapodott arról, hogy 2012-re a Red Bullnál marad, a silverstone-i konfliktus azonban, amikor a verseny végén szembeszegült a csapat utasításaival, szakításhoz is vezethet. "Vannak más lehetőségeink is, de ezekről egyelőre nem akarok beszélni" - mondta a Red Bull-tulaj Dietrich Mateschitz jobbkeze, Helmut Marko a Bildnek. Räikkönen mellett azonban éppúgy gondolhatott Lewis Hamiltonra is, akiről közismert, hogy nemrég felvette a kapcsolatot az istállóval. Mindenesetre attól függetlenül, hogy az ilyen pletykák mindig kétes hitelűek, az is erősen kétséges, hogy a Red Bull szeretne-e egy másik világbajnokot Sebastian Vettel mellé. Még akkor is, ha ő és Räikkönen kifejezetten jóban vannak, és Svájcban, ahol közel laknak egymáshoz, gyakran együtt járnak tollaslabdázni.

 

Mateschitz: Webber a Red Bullnál marad.

A Red Bull tulajdonosa szerint a csapatutasítás körül kirobbant botrány ellenére semmi kétség, hogy az ausztrál jövőre is a csapat versenyzője marad.

"Mark Webber meg fogja hosszabbítani a szerződését velünk" - mondta Dietrich Mateschitz az Autosport szakportálnak. "Ez biztosan meg fog történni. Nagyon népszerű a csapaton belül, kényelmesen érzi magát, ez egy kiváló kapcsolat. Ő is tudja, és mi is tudjuk."

"Őszintén szólva, Marknak nincs jobb választása, mint a leggyorsabb autó, nekünk pedig nincs jobb választásunk, mint egy gyors versenyző."

A Red Bull főnöke azt is bevallotta, hogy egyetértett Webberrel, amikor megtámadta Vettelt a Brit Nagydíj végén a csapatutasítás ellenére.

"Ez nem probléma számunkra. Sebastian ráébredt, hogy Fernando már nagyon messze került tőle, és nem tudja elkapni, így visszavett a tempóból. Ezért tudott Mark felzárkózni rá. Nagyon rossz versenyző lenne, ha nem próbált volna meg támadni, és javítani a pozícióján."

Forrás: Red Bull

 

A Red Bullnál elbeszélgetnek Webberrel.

A csapatfőnök Christian Horner meglepődött, és nem hagyja annyiban, hogy az ausztrál a Brit Nagydíjon szándékosan figyelmen kívül hagyta az utasításait.

 

A Red Bullnál nem fogadták kitörő örömmel, hogy Mark Webber a Brit Nagydíj végén tovább támadta csapattársát, a második helyen álló Sebastian Vettelt, hiába szóltak neki a rádión, hogy "tartsa a távolságot." A szemlátomást bosszús ausztrál a verseny után elismerte, hogy szándékosan hagyta figyelmen kívül a saját bevallása szerint "négy-öt alkalommal" is kiadott utasítást, a csapatfőnök Christian Horner azonban meglepődött ezen.

"Igen. Végső soron ugyanis a csapat érdeke az első, a csapatnál senki nem fontosabb" - mondta az Autosportnak vasárnap este. "Megértem Mark csalódottságát, de fordított helyzetben ugyanígy döntöttünk volna. Ez néhány évvel ezelőtt, Törökországban meg is történt, amikor Sebastian járt így, mert az istálló szemszögéből nézve semmi értelme nincs kockára tenni mindkét autó épségét. Nyilvánvaló volt, hogy egyikük sem fog engedni."

Horner Felipe Massa és Lewis Hamilton ütközését hozta fel elrettentő példának a verseny utolsó köréből annak bizonyítására, hogy a Red Bull a dupla pontszerzést veszélyeztette volna, ha hagyja szabadon küzdeni egymással Webbert és Vettelt. Hozzátette, hogy Webberrel "személyesen" fog leülni megbeszélni az ügyet.

Amely azért különösen pikáns, mert a Red Bull két versenyzője között tavaly éppen ugyanitt, Silverstone-ban csúcsosodott ki az ellentét, két héttel hírhedt isztambuli ütközésük után. Akkor Webber emlékezetes módon dühös volt, amiért az új első szárny utolsó megmaradt példányát a tudta nélkül átszerelték Vettel autójára, de így is sikerült a pole-ból rajtolva megnyernie a Brit Nagydíjat. "Nem rossz egy másodhegedűstől, mi?" - kérdezte utána a rádión, hogy az egész világ hallja.

Horner most cáfolta, hogy a vasárnapi csapatutasítás azt jelezné: Webbert háttérbe szorítják Vettel kedvéért. "Szabadon küzdhet a győzelemért. Itt is megszerezte a pole pozíciót. Megvolt a lehetősége, hogy megnyerje ezt a versenyt. Ez ma nem jött össze, de továbbra is megadunk neki mindent, ami a győzelemhez szükséges" - jelentette ki Horner. "Már a délelőtti eligazításon, amit a versenyzőinknek tartottunk a mérnökök jelenlétében, egyértelművé tettem, hogy a legfontosabb a csapat eredménye lesz itt, ahol az autókért óriási áldozatokat hozó személyzetünk a helyszínről szurkol nekünk."

Míg Horner kitart a mellett, hogy helyes döntés volt nem kockáztatni a második-harmadik helyért járó 33 pontot, Vettel azt mondta, nem érti, "mi ez a nagy felhajtás" a csapatutasítás körül. "Szerintem versenyeztünk. Senki nem programozott be minket előre, hogy 'én jobbra húzódok, ő is jobbra húzódik, én itt fékezek, ő amott fékez...' Olyan keményen próbált támadni engem, amennyire csak tudott, csak nem járt sikerrel" - vélte Vettel. "Számomra nagyon szórakoztató ez az egész."

Webber ironikus módon épp a Brit Nagydíj előtti héten jegyezte meg, hogy jelenleg csakis azért van harmónia a Red Bullnál, mert ő nem fenyegeti Vettel uralmát.

Forrás: AFP

 

Mennyibe kerül egy Forma 1-es autó?

Ha szeretnénk magunknak egyet, az üzemeltetési költséget is beleszámolva mintegy másfél milliárd forintot kell félretennünk rá. A motor a legdrágább alkatrész.

Valljuk be: nagyon menő, ha egy Forma-1-es autó áll a garázsunkban. Nem nehéz elképzelni a barátaink arcát, amikor egy laza gombnyomással felnyitjuk előttük a távirányítós kaput, és megpillantják, mi parkol odabent. Igaz ugyan, hogy bajosan tudjuk elvinni őket egy körre, és az sem valószínű, hogy nyugodt szívvel odaadnánk nekik a slusszkulcsot (már, ha lenne ilyen), a paraméterek azonban lenyűgözőek. Elvégre kinek van olyan verdája, amely 0-ról 100 km/órára 1,7 másodperc, 200-ra 3,8 másodperc, és még 300-ra is 8,6 másodperc alatt gyorsul fel? Arról nem beszélve, hogy a piros lámpa sem okoz neki gondot: 200-ról 2,21 másodperc alatt állóra lehet fékezni vele. Nem rossz.

Egy friss összeállítás szerint azonban elég mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha magunkénak szeretnénk tudni egy F1-es autót. Noha egy veterán Jordan Peugeot-t már 15 millió forintért megkaphatunk, ha mondjuk Michael Schumacher 1994-ben használt, vb-győztes Benetton B194-esére szeretnénk szert tenni, 800 millió forintot, vagy még többet kell kicsengetnünk. A legdurvább költségeket mégsem maga a vásárlás, hanem az üzemeltetés jelenti: ha furikázni is szeretnénk, számolnunk kell az alkatrészek kopásával.

Márpedig azok nem olcsók. Egy mai F1-es autóban még a kormánykerék is 6 millió forintot kóstál (hála a belezsúfolt elektronikának meg annak, hogy karbonból készül), és minden egyes gumi - ami ráadásul versenytempónál kb. 100 km alatt elkopik - 138 ezer forintba kerül. Ez egy teljes garnitúrára vetítve több mint félmillió forintra jön ki. Egy hátsó vezetőszárny, amely az autó teljes leszorítóerejének durván 30 százalékáért felelős, meglepően olcsó: 2,8 millió forintért meg lehetne venni, az első szárny viszont, az orrkúppal együtt bonyolultabb struktúrát alkot, így 4,6 millióért gyártják le - nem is pusztán az anyagköltség miatt, hanem inkább azért, mert a karbonszálas anyagból lényegében mindent kézi munkával készítenek, és az autoklávban csak körülményes előkészítés után lehet kisütni az alkatrészeket. Az autó váza például, ami a versenyzőt is védi, és évről évre egyre szigorúbb törésteszteknek vetik alá, 25 millió forintos egyszeri kiadást jelent.

Forrás: Red Bull

 

A sebességváltó sem két fillér: konkrétan 27 millió forintot ér. Az F1-es autók legdrágább egysége azonban a motor, amit csaknem ezer különálló alkatrészből, nyolcvan óra alatt szerelnek össze, kb. 45,5 millió forintból. Ma, amikor a versenyzők csak nyolcat használhatnak el egy szezon alatt, a motorok már nem okoznak akkora érvágást a csapatoknak, mint hajdanán, de az autó teljes élettartama alatt így is egymilliárd-forintos költséget rónak rájuk. Ez azért nem kevés. Még a telemetria-szoftver is, amely csúcssebességnél másodpercenként 150 ezer mérést dolgoz fel, és 1 MB-nyi adatot továbbít a boxutcai irányítóközpont felé, 23 millió forintba kerül. Ehhez képest egy fék a maga 800 ezer forintos, vagy egy kipufogó a 2,5 millió forintos árával még jó vételnek számít. Igaz, mindkettő fogyóeszköz, ezért az autó teljes élettartamára vetítve sokkal nagyobb, 44 millió, illetve 54 millió forintos kiadást jelentenek.

A versenyek után százötven különféle diagnosztikai tesztnek vetik alá az autót, hogy ellenőrizzék az állapotát. Nem csoda tehát, ha az egész élettartama alatt kb. 1,5 milliárd forintba kerül a fenntartása. Ezek az értékek persze mind becslések, és csapatról csapatra, autóról autóra, alkatrészről alkatrészre, sőt, évről évre is változnak, de a nagyságrendeket azért jól érzékeltetik. És hogy mit kapunk ennyiért? Hát, alacsony fogyasztást biztosan nem: egy F1-es autó 100 km-en simán megiszik 70-75 litert. Cserébe viszont, amikor 315 km/óráról 185 km/órára lassít le, annyi energia szabadul fel, amennyiből egy elefánt tíz méter magasra ugorhatna. Tényleg mindenkinek kell egy ilyen a garázsba...


Nürburgring előzetes: Vissza a jövőbe

A legendás Nordschleife utódjára érkezve a Forma-1 hosszas kacskaringók után visszatér abba az állapotba, amelyben két versennyel ezelőtt volt.

Zöld pokol. Így nevezték hajdan a vén Nürburgringet, a legendás Nordschleifét, amely többet tudna mesélni hősökről, kockázatról és tragédiákról, mint amennyit hallani szeretnénk. A fénykorában 23 kilométeres, százhetven kanyarból álló pályát, ahol 1935-ben Tazio Nuvolari, aztán 22 évvel később Juan-Manuel Fangio is élete talán legnagyobb győzelmét aratta, s ahol a fanyar humorú Niki Lauda saját bevallása szerint még mindig keresi 35 esztendővel ezelőtti, hírhedt balesete során leégett fülét a Bergwerk kanyar mellett. S így nevezik a Nürburgringet ma is - csakhogy nem azt, ahol a Német Nagydíjat rendezik. Míg ugyanis a Nordschleife manapság főként hosszú távú versenyek helyszínéül szolgál, a Forma-1-et az 1984-ben megszelídített, s azóta háromszor átépített rövidebb, modernebb pálya látja vendégül.

Ez a jelenlegi formájában 5148 méter hosszú, s bár sokak szerint csak hitvány árnyképe az eredetinek, nem szabad lebecsülni. Maga a hely annyira központi szerepet tölt be az autósport folklórjában, hogy mindenki csak pátosszal tud beszélni róla. Ahogy a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh mondja, az itteni versenyek "előző győzteseinek listáját végigböngészni olyan érzés, mintha a Forma-1 nagyjainak Ki kicsodáját olvasná az ember." Ezért aztán nem meglepő, ha sokan szeretnének az életrajzukban tudni egy győzelmet a Nürburgringen. "Ezt a futamot nagyon szeretném megnyerni egyszer" - ismeri el Jenson Button. "Abban az évben, amikor világbajnok lettem, az ötödik helyen értem célba rajta, így a legjobb eredményem a 2004-ben szerzett harmadik hely. Pedig nagy fegyvertény, ha valaki elmondhatja magáról, hogy nyert a Nürburgringen, hiszen ez igazán történelmi hely. Nem véletlenül ragasztanak sokan Nordschleife matricát az autójuk csomagtartójára!"

Forrás: AFP

Közismert, hogy a régi Nordschleifén a kijelölt napokon bárki körbemehet a saját autójával. "Én például néhány héttel ezelőtt jártam ott, hogy pár órán át szórakozásból vezessek a világ legfantasztikusabb pályáján. Ezen a héten újra megyek, ezúttal megautóztatni a Renault vendégeit" - mondja Mark Webber. "A szurkolók itt nagyon komolyan veszik a Forma-1-et, és hihetetlenül szenvedélyesen rajonganak érte - úgy tudom, a pálya melletti kempingekben a nagydíjhétvége alatt elég durva parti folyik! Még a csapatunk szállodájából is jól hallani a zene dübörgését..."

Idén, amikor a helyi közönség hat német versenyzőért - Michael Schumacherért, Sebastian Vettelért, Nico Rosbergért, Nick Heidfeldért, Adrian Sutilért és Timo Glockért - szoríthat, a hangulat még a szokásosnál is fergetegesebbnek ígérkezik. Annál is inkább, hogy főként Schumachernek és Vettelnek köszönhetően a nagydíjgyőzelmek számát tekintve a német a brit után immár az F1 történetének második legsikeresebb nemzete. S a hazaiak többsége különösen kötődik a Nürburgringhez. "Itt tanultam meg biciklizni, gokartozni és motorosszánozni is" - meséli Nick Heidfeld. "Az alsóbb kategóriákban néhány versenyt is nyertem, és természetesen ezen a pályán szereztem meg az első F1-es pole pozíciómat, úgyhogy idejönni számomra olyan, mint utazni egyet az emlékeimben."

Az már más kérdés, hogy a Német Nagydíj, amit az elmúlt években Hockenheimmel felváltva rendez meg, meddig maradhat a Nürburgringen. Ezt a pályát is utolérte ugyanis a pénzhiány, és a tartományi kormányzat nem akarja tovább finanszírozni az immár nyolc éve veszteséges futamot. Jövőre Hockenheim ad otthont az F1-es versenynek, de a Nürburgringnek 2013-ra és 2015-re nincs szerződése. Így aztán lehet, hogy az idei lesz a hattyúdala a világbajnoki sorozatban.

R.I.P: Élt egy versenyt

Azok után, hogy hetekig vitatkoztak a gázelvételnél is működő befújt diffúzorok betiltásáról, ami a legutóbbi versenyen, a Brit Nagydíjon hatályba is lépett, a csapatok annyira összevesztek a feltételeken, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött: a Nürburgringtől inkább maradjon minden a régiben. Tehát az a szabály, miszerint a fojtószelep gázelvételnél legfeljebb 10 százalékig lehet nyitva, egyetlen hétvégéig élt, és az autók most visszatérnek a valenciai konfigurációba - azaz a fojtószelep állására vonatkozóan nem lesz korlátozás, de a motorelektronikai programot szombatról vasárnapra nem lehet módosítani. S ezzel, legalábbis elvileg, visszatérnek a korábbi erőviszonyok is.

Forrás: FIA

A mai Nürburgring semmilyen különleges jellemzővel nem tűnik ki a pályák közül, de minden szempontból próbára teszi az autókat és a versenyzőket. Timo Glock annyival el is intézi, hogy "az első része meglehetősen technikás, a többi viszont egyszerűen vezethető." Alapvetően egyetért vele Adrian Sutil is, aki azért hozzáteszi: "a második szektornak jó a ritmusa, az utolsóban pedig ott van a hosszú egyenes. Az aszfalt sima felületű, nincs rajta sok huppanó, de az NGK sikánban (azaz a 13/14-es kanyarban, amely Veedol sikánként is ismert) vigyázni kell, mert a rázókövek nagyon magasak, nem igazán érdemes használni őket. Ennek köszönhetően viszont feszesebbre lehet hangolni az autók futóművét."

Az FIA éppen ott, az NGK előtti, egy törést is magába foglaló szakaszon jelölte ki a DRS zónát. A címvédő Sebastian Vettel szerint helyesen. "A legjobb hely az előzésre az NGK sikán, egy nehéz bal-jobb kanyar" - mondja. "Ott lehet előzni féktávon, mert az előző kanyarból való kigyorsítást követően 100 km/órára kell lassítani. Aki később lép a fékre, előbb fordulhat el, ami könnyűnek hangzik, de valójában nem az, mivel a kerékvetőket el kell kerülni, különben feldobják az autót a levegőbe, és lehet elölről kezdeni az egészet."

A Nürburgring másik jellegzetessége, hogy földrajzi adottságai révén nagy a szintkülönbség. A mezőny csak minden második évben látogat el a pályára - legutóbb 2009-ben járt itt -,  ezért a csapatok mérnökeinek külön fejtörést okoz, hogy nincsenek róla friss adataik, amelyekre az alapbeállítások meghatározásánál támaszkodhatnának. "Bevett rutin, hogy átnézzük az előző évben készített jegyzeteinket, mielőtt elutazunk a helyszínre, de a Nürburgring esetében az adatok már két évesek, ezért a szokásosnál kevesebb támpontot nyújtanak" - erősíti meg James Allison, a Renault technikai igazgatója. "Például amikor legutóbb jártunk a Nürburgringen, még egyetlen csapatnak sem volt befújt diffúzora."

Michael Schumacher összesen kilencszer diadalmaskodott Németországban: négyszer Hockenheimben a Német Nagydíjat, ötször pedig a Nürburgringen, az akkoriban Európa Nagydíj néven megrendezett versenyt nyerte meg. Nem csoda, ha a hazai közönsége imádja, és ő az egyetlen élő versenyző, akiről kanyart neveztek el - a gyors 8/9-es sikánt.

Felesleges jósolni

A Nürburgring festői környezetben, az Eifel-hegység szívében bújik meg, ahol az időjárás hajlamos a változékonyságra: akárcsak két héttel ezelőtt, a silverstone-i verseny elején, itt is gyakran előfordul, hogy a pálya egyik felén esik az eső, míg a másikon süt a nap, és száraz az aszfalt. Ezúttal péntekre felhős időt, szombatra elszórt záporokat, vasárnapra pedig szemerkélő esőt ígérnek a meteorológusok. Legutóbb a 2007-es versenyen esett, amely többek között arról marad emlékezetes, hogy Markus Winkelhock élete egyetlen F1-es nagydíján egy ideig az élen állt a Spykerrel, s miután a nehéz körülmények között kicsúszott, Lewis Hamilton McLarenjét daruval emelték vissza a pályára, hogy folytathassa a küzdelmet. "Abból az élményből az volt a tanulság, hogy a Nürburgringen soha ne bocsátkozzunk jóslatokba!" - véli. "A pálya a jelenlegi formájában kevésbé klasszikus, mint az eredeti, 23 kilométeres vonalvezetése volt, és kétségkívül sokkal biztonságosabb, de azért így is rá tud ijeszteni az emberre."

Forrás: AFP

A környéken többnyire hűvös is van (most 18-19 fokos maximumot várnak), ezért a gumik felmelegítése nehézségeket okoz. A Pirelli úgy döntött, a lágy és a közepes keveréket viszi el a Nürburgringre - ez ugyanaz az elosztás, mint amit két évvel ezelőtt a Bridgestone is választott. A közepes Pirelliket idén még csak Valenciában használták, ahol tartósabbnak bizonyultak a vártnál.

"A Nürburgringen viszonylag nagy leszorítóerőre van szükség, mégpedig főként azért, hogy a gyors kanyarokban semlegesítsék vele az alulkormányzottságot" - magyarázzák a Pirellinél. "Ez a pálya azonban nem bánik durván a gumikkal, ha jól kezelik őket, és az autó beállításai megfelelőek. Sok más pályával ellentétben a versenyzők itt a legtöbb kanyarban számtalan különféle ívet választhatnak."

Bár több kemény féktáv is akad - például mindjárt az első kanyarnál, ahol 300 km/óráról 80-ra lassítanak a versenyzők -, a fékeket nem nyúzza igazán keményen a pálya, mert bőven van idejük visszahűlni. Maga a vonalvezetés a motorokat sem vetné alá komoly megpróbáltatásnak, hiszen a kör csupán 55-60 százaléka padlógázos, a hatszáz méteres tengerszint feletti magasság azonban negatív hatással van rájuk: a teljesítményük száz méterenként durván egy százalékkal csökken. Márpedig az emelkedőkön, például a Dunlop hajtű (a 7-es kanyar) után, szükség van a jó motorerőre.

Ki nyer ma?

A hétvége egyik legérdekesebb kérdése az lesz, hogy csúcsformában marad-e a Ferrari. Most kiderülhet, hogy Silverstone-ban csak a speciális motorüzemmódok tiltásának köszönhetően és azért voltak kiugróan gyorsak, mert a futamon nem kellett használniuk a korábban a mumusuknak számító kemény gumikat, vagy tényleg ilyen sokat fejlődtek, hiszen azért erre utaló jeleket is láttunk az utóbbi néhány nagydíjon. A Ferrari versenytempója egy ideje már kifejezetten erős, de Fernando Alonso ezúttal az időmérőn is sokkal közelebb került a Red Bullokhoz. Silverstone-i győzelmével, amely a 27. volt, Alonso utolérte az örökranglistán Jackie Stewartot, így már csak a nagy négyes: Nigel Mansell, Ayrton Senna, Alain Prost és Michael Schumacher van előtte, de Vettel biztosan mindent belead majd, hogy nyerjen a hazai közönsége előtt, ami eddig nem sikerült neki.

Forrás: AFP

A McLaren eközben olyannyira visszafelé fejlődött, hogy a csapatnál egyértelműen látszanak a kudarcokból eredő belső feszültség félreérthetetlen jelei, és egyesek már a csapatfőnök Martin Whitmarsh menesztéséről suttognak. Bár a McLarennél eredetileg, amikor először volt róla szó, úgy érezték, körönként akár fél másodpercet is nyerhetnek a gázelvételnél működő befújt diffúzorok száműzésével, a Brit Nagydíjon rá kellett ébredniük, hogy valójában - ők legalábbis így látják - mindenkinél többet, még az ellenfeleikhez viszonyítva is 7-8 tizedmásodpercet buktak vele. Ha tényleg így van, a Nürburgringen, ahol Alonso 2007-ben egyik legszebb győzelmét aratta az autójukkal, saját szavai szerint "küzdve az egész világ ellen", a McLarennek újra lehet némi esélye beleszólni a Red Bull és a Ferrari harcába.

Miután rehabilitálták a különleges motorüzemmódokat, a csapatok többsége igyekezett továbbfejleszteni a kipufogóját. A Williams például az új első- és hátsó vezetőszárny mellett átprogramozott motorelektronikával érkezik a Nürburgringre, és a hírek szerint egy ideje Geoff Willis jóvoltából már a Hispaniának is van befújt - igaz, csak hideg befújással működő - diffúzora. A kisebb csapatok ettől függetlenül újra jobban leszakadhatnak az élmezőnytől.

A legszorosabb küzdelem pillanatnyilag a Mercedes és a Renault között zajlik a konstruktőri 4. helyért. A Mercedes Silverstone-ban megelőzte riválisát, a Renault-nál azonban bíznak benne, hogy miután a szélcsatornájukat 50 helyett 60 százalékos modellek tesztelésére is alkalmassá tették, az átalakítással veszítve tizenkét fejlesztési napot, most újra sínre kerültek. "A szélcsatorna szerelvényeit is át kellett építenünk" - magyarázza Allison. "Módosítanunk kellett a rögzítési struktúrán, hogy megfelelővé váljon a modell és a kerekek befogadására. Új elektronikai mérőrendszert kellett fejlesztenünk, amely képes megbirkózni a nagyobb terheléssel is. Mivel minden egyes rész 20 százalékkal hosszabb lett, míg a felületük 44, az űrtartalmuk pedig 73 százalékkal nőtt, a gyártásra szolgáló eszközeinket is muszáj volt átalakítanunk, hogy a szélcsatorna-teszthez szükséges többezer alkatrészt ugyanolyan gyorsan tudjuk előállítani, mint a sokkal kisebb, 50 százalékos méretarányú modell esetében." A Renault Silverstone-ban katasztrofálisan lassú volt, s bár az infrastruktúra fejlesztése hosszú távon kifizetődhet, a Nürburgringen nemcsak Nick Heidfeld lesz különösen motivált, hanem a Mercedes mindkét versenyzője, Michael Schumacher és Nico Rosberg is. A két csapat párharcára mindenképpen érdemes odafigyelni.

Forrás: AFP

 

A McLaren 7-8 tizedet veszített a diffúzortiltással

Forrás: AFP

Jonathan Neale szerint a McLaren sokkal többet bukott a silverstone-i diffúzorszabályok miatt, mint ellenfelei, a Nürburgringen azonban ismét a győzelem lesz a céljuk.

A McLaren a legutóbbi két versenyen nem tudott beleszólni a győzelemért zajló küzdelembe, a két héttel ezelőtti Brit Nagydíj időmérőjén ráadásul minden eddiginél nagyobb, közel másfél másodperces hátránnyal követték a Red Bullt és a Ferrarit. Bár a futamon jobb teljesítményt nyújtottak, az idei első győzelmét megszerző Ferrari és a Red Bull gyorsabb volt nálunk.

A McLaren ügyvezető igazgatója, Jonathan Neale egyértelműen a Silverstone-ban bevezetett új szabályt - amely megtiltotta az olyan motorvezérléseket, amelyek gázadás nélkül is növelték a diffúzor szívóhatását - okolja a gyengébb szereplésért.

"Silverstone-ban sokkal hátrányosabban érintettek minket a motorvezérlésre vonatkozó szabályok, mint a Ferrarit és a Red Bullt - ez nemcsak az én véleményem, hanem tény" - nyilatkozta Neale a McLaren telefonos konferenciáján.

"A Ferrarinál többen is elmondták, hogy 2-3 tizedet veszítettek. A Red Bull ennél biztosan többet, mi pedig mindkettejüknél nagyobb hátrányba kerültünk. Hozzájuk képest valószínűleg 7-8 tizeddel lettünk lassabbak" - tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A McLarennek reményt adhat, hogy a befújt diffúzorokra vonatkozó tilalom csak Silverstone-ban volt érvényben, a hétvégi Német Nagydíjon ismét a Brit Nagydíj előtti szabályok szerint versenyeznek a csapatok. Neale elismeri, hogy a Ferrari sokat javult az elmúlt hetekben, és a Red Bull is folyamatosan fejleszti az autóját, ám biztos benne, hogy csapata ismét versenyképes lehet.

Annak ellenére, hogy Lewis Hamilton és Jenson Button lemaradása egyaránt 95 pont Sebastian Vettellel szemben, Neale szerint a csapat továbbra is a bajnoki címért küzd. Ahhoz azonban, hogy maradjon esélyük a világbajnoki győzelemre, kockázatokat kell vállalniuk az autó fejlesztésében.

"Amíg van matematikai esély a bajnokság megnyerésére, addig nem adjuk fel, de ha már nincs, akkor is az marad a célunk, hogy futamokat nyerjünk. Nem fogjuk megkönnyíteni a Red Bull dolgát" - jelentette ki Neale. "Az F1-ben nem lehet biztosra menni, kockázatokat kell vállalnunk - ezek néha beválnak, néha nem.

 

Michael Schumacher számára "csalódás" a szezon

A hétszeres világbajnok elismeri, hogy többet várt ettől az évtől, de bízik benne, hogy a Mercedes képes lesz fejlődni.

Visszatérésének második évében Michael Schumacher egyelőre az összetett 10. helyén áll, s bár továbbra is ő érte el a Mercedes idei legjobb eredményét, amikor Montrealban 4. lett, nem tagadja, hogy többet várt ettől az évtől. A kérdésre, hogy csalódott-e, a Nürburgringen azt felelte: "Igen, mindenképpen. Mindannyian másra számítottunk. Nagyon izgatottan utaztunk el Ausztráliába, mert eredményes téli teszten voltunk túl. Nem jött össze, amit vártunk, de én bízom benne, hogy fejlődni fogunk."

Schumacher előzőleg már ötször nyert a Nürburgringen, ám tisztában van vele, hogy a Mercedesnél egyelőre nem reális győzelmekről beszélni. "Jó úton járunk, még akkor is fokról fokra lépegetünk előre, ha az eredményeken ez nem mindig látszik meg" - mondta. "Ha megnézzük a csapat összetételét, s hogy milyen lépéseket fogunk tenni a jövőben, szerintem van okunk optimistának lenni. Fejlődni csak fokozatosan lehet, és mi pontosan ezt tesszük."

A Brit Nagydíj második felében mutatott versenytempójuk alapján a Mercedesnél bizakodóak az új, először Silverstone-ban bevetett kipufogóval kapcsolatban, és Schumacher reméli, hogy a Nürburgingre elkészült új alkatrészek még többet hoznak majd a konyhára.

"Az időjárás is érdekesnek ígérkezik, de ahogy a srácokat hallom beszélgetni a fejlesztéseinkről és arról, hogy milyen következményei lesznek a visszatérésnek a (befújt diffúzorra vonatkozó) eredeti szabályokhoz, kíváncsi vagyok a fejleményekre" - mondta.

A Mercedes Silverstone-ban átvette a Renault-tól a konstruktőri 4. helyet.

Massa a kispadon, Szijjártó a jobbszélen

Az autóversenyzők csapata kellemesen vontatott örömmeccsen verte 8:4-re a sportolókkal, színészekkel és politikusokkal felálló Hungarian All Stars futballválogatottat a budapesti Szusza Ferenc Stadionban.

Ez a meccs is olyan, mint a Suzuki Swift Kupa: belülről bizonyára izzasztó, de a külső szemlélőnek nem az eszeveszett száguldást juttatja az eszébe. Vitalij Petrovot és Sergio Pérezt normális esetben csak akkor látjuk ennyire lassan mozogni, amikor a képernyő tetején villog a "Replay" felirat.

Ám ez a budapesti Szusza Ferenc Stadion lelátóin összesereglett sokezer nézőt szemlátomást nem zavarja. Igazuk van: ezt a jótékony célú mérkőzést, amelyen immár negyedik alkalommal csap össze az autóversenyzők nemzetközi csapata, a Nazionale Piloti a hazai színészekből, politikusokból és sportolókból verbuválódott Hungarian All Stars válogatottal, felesleges lenne túl komolyan venni. "A szerda esti rendezvénynek nem is az volt a célja, hogy bárkit lefocizzunk a pályáról" - jegyzi meg a meccs után Michelisz Norbert, a Zengő Dension Team WTCC-s pilótája, akit a rajongói valósággal szétszednek, valahányszor a látóterükbe kerül.

Kőváry Anett és Bús Edina, az idén indult női márkakupa, a Lotus Ladies Cup versenyzői még el sem végzik a kezdőrúgást a közelben tétován ácsorgó Petrov mellett, amikor az egyik partjelző a Forma-1-hez fűződő viszonyáról vallva máris megadja az alaphangot. "Én háromnegyed kettőkor mindig leülök a kanapéra, aztán kettőkor már alszom" - mondja. A rajtot itt sem sietik el. Felipe Massa, aki az őt fogadó üdvrivalgás hangerejéből ítélve anélkül is a meccs legnagyobb sztárja, hogy akár egyetlen percet is játszana, épp a mérkőzés kezdetére esik be. A fotósok gyűrűjében integetve igyekszik kielégíteni a nézők kíváncsiságát, de jobbára csak a keze látszik. "Sajnos ő a legkisebb figura itt" - mentegeti a helyszíni szpíker, Horthy Gábor. A tömeget mindez nem lombozza le. "Felípeeeeeee!" - harsogja egy öblös hang a lelátón nagyjából kétpercenként, aztán a politikai korrektség kedvéért hozzáteszi: "Alonsóóóóóó!" A lelkesedését az sem töri meg, hogy a Ferrari spanyol versenyzője aligha értékeli az erőfeszítéseit, mivel valószínűleg épp úton van Magyarország felé, vagy jobb esetben már egy budapesti szállodában fogyasztja csekély kalóriatartalmú vacsoráját. Hallótávolságban tehát biztosan nincs.

Azért lassan a pályán is felpörögnek az események. Még alig telik el két perc a mérkőzésből, amikor a 48 éves Ivan Capelli, aki egykor 93 Forma-1-es nagydíjon indult, elegáns, de kissé átlátszó műeséssel próbálja magára vonni a bíró, Kassai Viktor figyelmét Erdei "Madár" Zsolt támadása közben. A magyarok lendületét azonban nem sikerül megtörnie: Madár már két perccel később vezető gólt szerez a Hungarian All Starsnak, átszenvedve a labdát a Nazionale Piloti kapusán, Matteo Munarin. A teljesítményével kivívja a lelátó alját megszálló gyerekkórus elismerését, amely kitartó lelkesedéssel kántálja, hogy "Zsóóóóóóólt, Zsóóóóóólt!" A félidőben oda is megy hozzájuk, hogy dedikálja nekik a feléje nyújtogatott Sebastian Vettel-zászlókat, belépőjegyeket és különféle sapkákat. Egy tizenkétéves-forma kislány elkunyerálja tőle a mezét. "De ilyen nekem sincs több!" - vonakodik először Erdei, végül azonban megenyhül. "Na jó. Csak el ne felejtsem!" Aztán, merő szórakozásból, lenyom néhány fekvőtámaszt a kispad előtt, és a kulacsáért nyúl. Erre egy komolykodó gyerekhang rosszallóan megjegyzi: "Túl sokat iszol, Zsolt!"

Lassacskán a pilóták motorja is bemelegszik. Jules Bianchi, a Ferrari tehetségkutató programjának tagja, aki jelenleg a Forma-1 előszobájában, a GP2-ben versenyez, már a 8. percben egyenlít egy potya fejesgóllal. Ezt a szintén a Nazionale Pilotit erősítő Mészöly Géza röviddel később egy újabb fejessel toldja meg, de az értelemszerűen a jobb oldalon játszó Szijjártó Péter, akinek a fodrásza a jelek szerint előrelátóan áramlásjavító toldaléktarajt formált a hajából a kedvezőbb egyenesfutási jellemzők végett, a meccs első negyedórájának megkoronázásaként mer nagyot álmodni, és egy védőről bepattintja a labdát Munari kapujába. 2:2. A Fidesz politikusa egyébként frakciótársai közül magasan kiemelkedve végig olyan erőbedobással küzd, mintha az ország sorsa múlna a góltöbbségen. "Én futsalozom, és az edzőm, Fehér Zsolt, aki az év edzője volt, itt ült a kispadon" - magyarázza később, amikor a feltűnő lelkesedés okáról faggatom. "Ezért nem engedhettem meg magamnak, hogy lazsáljak, mert szeptemberben kezdődik a bajnokság, és az első sorban szeretnék játszani, úgyhogy muszáj volt bizonyítanom neki. Nem tudom, megvolt-e a félmaraton, de talán valahol a közelében jártam." A Forma-1-et amúgy ritkán nézi, de véletlenül éppen az ellenfél kapitánya, Petrov a kedvence. "Régen nagy Benetton- meg Schumacher-szurkoló voltam, és mivel a Benettonból lett a Renault, Petrov pedig nekem alapvetően rendkívül szimpatikus versenyző, neki szoktam szurkolni. Már amikor nézem. Ilyen ritkán van, de ő az első tízben ott szokott lenni, ami jó" - mondja. "Kétszer is egymás közelébe kerültünk, mindkétszer odébb léptem, nehogy baj legyen. Én nem voltam olyan vakmerő, mint ők!"

A következő negyedórára patthelyzet alakul ki. A magyarok kapusa, Bánki Erik (civilben az országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának elnöke) a 23. percben kifut, hogy hárítsa a labdára KERS nélkül is jól rárajtoló Bianchi támadását. Úgy tűnik, mindkét csapat kifutotta magát. Korábbi erősségei - Massa, Vettel, Giancarlo Fisichella, Nico Rosberg és különösen Schumacher - nélkül a Nazionale Piloti is csak árnyéka hajdani önmagának. Mindez azonban cseppet sem zavarja Rudolf Pétert, aki előzőleg már kétszer is játszott a versenyzők ellen, legutóbb 2008-ban. "Emlékszem, hogy akkor Massa ügyes volt" - meséli - "Schumacher körül zajlott az egész hacacáré, kicsit minden rá volt kihegyezve. Ez kevéssé volt szimpatikus, mert helyesebb lett volna, ha mindenki, a többi pilóta és az ismert magyarok is ugyanolyan figyelmet kapnak, szóval kicsit túl lett pörgetve dolog. Dehát ez is a show-műsor része." A foci, pardon, futball színészéknél nem játék. "Nekem a foci ugyanolyan mániám, mint a munkám. Életem legnagyobb élménye, amikor a SZÚR-on (a Színészek-Újságírók Rangadóján) hetvenezer ember előtt fociztunk, 1983-ban. Végigfociztam az életemet. Nagyapám profi volt" - mondja Rudolf. "Szamócával (Eperjes Károllyal) már harminc-egynéhány éve focizunk együtt. Szamitól lehet jó labdákat kapni. Még mindig. Lehet, hogy már lassabban fordul, de lát a pályán."

A magyar válogatottnak erre szüksége is van, mert kilók és évek tekintetében alaposan felülmúlja a versenyzők csapatát. A 33. percben a GP2-es pilóta Johnny Cecotto, akinek a középső neve egyébként a cseppet sem fellengzősen hangzó "Amadeus", egy szabálytalan manőverrel kilöki Szijjártót, ezért Kassai megítéli a magyaroknak a meccs egyetlen szabadrúgását. Kovács Kokó István röviddel későbbi kapura lövését Munari gyönyörű védéssel hárítja, mielőtt az egyik néző által "fuss, Forrest!" felkiáltással buzdított Sergio Pérez, majd Petrov (mindketten F1-es rajtszámukat viselik) 4:2-re növeli a Nazionale Piloti előnyét. A közönség nagy része erről a gólról alighanem lemarad, mert Massa - továbbra is farmerben és szürke pólóban - feláll a Ferrarija kagylóülésére erősen emlékeztető, rózsaszín Recaro székből, amelyből nyolc-tíz sorba kötve kispadként funkcionál, és érzékeny búcsút vesz a jelenlévőktől. "Nagyszerű érzés itt lenni Budapesten" - nyomja le a kötelező lózungokat. "Remélem, megnyerjük ezt a meccset. Én idén nem játszom, de majd jövőre." A lelátón megint felharsog a hang: "Felípeeeee!" Massa hálásan integet. Csapattársaitól úgy tudjuk, a Ferrari nem szerette volna, ha pályára lépve kockáztatja a testi épségét a Magyar Nagydíj előtt. Érthető, mégis kár, hogy csak dísznek jött el.

A második félidőt megújult lendülettel kezdi a Hungarian All Stars. Kokó 4:3-ra szépít, mire a Nazionale Piloti edzője elérkezettnek látja az időt, hogy lehívja Lucas di Grassit, és Wéber Gábort állítsa a helyére. Az RTL Klub F1-es szakértője néhány perccel később már ad is egy passzot Péreznek, aki azonban kipörgésgátló híján megcsúszik a füvön. Bianchi viszont az 54. percben a hálóba varrja a Bánkiról visszapattanó labdát, miközben Nagy Ervin a magyarok kispadján kíváncsian és némileg talán irigyen nézi, ahogy egy tévéstáb interjút kér Szijjártótól. A pályán Kokó leszereli Wébert. "Wéber Gabi, mi van veled?" - csattan fel erre egy szemrehányó gyerekhang a kórusból. Wéber, mint mindig, utólag alaposan kielemzi a versenyzők taktikáját. "Úgy mentem ki, hogy bal összekötőben játsszak, de védekezzek is. Néha hátra mentem, néha előre" - magyarázza. "Az volt a baj, hogy elöl leálltak ketten, a Pérez meg a Petrov, meg nem tudom, ki volt még baloldalon, de néha hárman is. A hátsók nem zárkóztak fel, így nem volt középpálya. Azért adtam három gólpasszt, bár volt egy nagyon béna rúgásom is." Wéber le sem tagadhatta volna, hogy tíz- és húszéves kora között a Fradiban, majd a BLSZ-ben focizott. "Egy idő után ráéreztem, hogy jobb, ha kicsit mélységből jövök, mert nagyon szétesünk, és akkor nincs a középpályán olyan ember, aki fölviszi a labdát."

Vincze Ottó 63. percben szerzett góljával már 5:4 az állás, a magyarok támadása azonban ezzel ki is fullad. Petrov negyedórával később, jobbal rácsavarva belövi második gólját, majd Jérome D'Ambrosio, a sereghajtó Virgin versenyzője mutatja meg, hogy ezen a pályán ő is labdába rúghat, 7:4-re tornázva fel a pilóták előnyét. A csapat edzője előzőleg beküldi végre Micheliszt is, akit a tömeg óriási ovációval fogad. "Lelkileg feltöltődve fogok Németországba utazni" - mondja, miután a rá jellemző szerénységgel, tréfálkozva ő kérdezi meg tőlem, hogy mennyire voltam elégedett a teljesítményével. Hát, nagyon. Nyilván. "Egy ilyen esemény, még ha fizikailag ki is fullasztja az embert, cserébe feltölti érzelmileg, úgyhogy valószínűleg a pályán nyújtott teljesítményemet is pozitívan fogja befolyásolni." Michelisz a hétvégén Oscherslebenben versenyez, vagyis jót tesz neki a pezsdítő találkozás Forma-1-es kollégáival. "Azt lehetett látni rajtuk, hogy hiába van csak másfél hátra nap az első szabadedzésig, teljesen el tudják engedni magukat" - mondja. "Fönn az öltözőben viccelődtek, tehát a függönyök mögött egyáltalán nem olyan a légkör, mint azt sok tévénéző elképzeli, hogy másfél nappal a futam előtt mindenki bent ül a hotelszobájában, és nézi a falat, meg görcsösen elemzi a pályát a mérnökével. Van idejük ilyen programokra is, ami nagyon jó."

A reakciókból ítélve egyetért ezzel a közönség is. Bár úgy tűnik, a csapatok elfelejtették, hogy ezt a meccset véletlenül döntetlenre szokták kihozni - a legutóbbi eredménye például 6:6 lett -, és Talmácsi Gábor két perccel a vége előtt megszerzi a versenyzők nyolcadik gólját is, a hangulat emiatt nem szenved csorbát a lelátókon. Mire Nagy Ervint elcsípem az öltöző felé vezető folyosón, már az ellenfél meze virít rajta. Hogy kivel cserélte el? "Fogalmam sincs. Tényleg nem tudom..."

Forrás: http://www.f1hirek.hu/index.html

Free F Curlz MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com