Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Német Nagydíj

2011.07.24

Hamilton nyerte a fordulatos Német Nagydíjat

Az elmaradt eső ellenére parádés izgalmakat hozott a német futam, ahol Hamilton Alonso és Webber előtt szerezte meg a futamgyőzelmet. Vettel fékproblémák ellenére a 4. lett, az utolsó körben előzte meg Massát a bokszban.

 

Forrás: AFP

 

Bár a biztosra jósolt eső elmaradt, fantasztikus izgalmakat hozott a Német Nagydíj, amelyen Lewis Hamilton a korábban esélytelennek tűnő McLarennel szerezte meg a futamgyőzelmet. Már a rajtnál megelőzte Mark Webbert, aki idén harmadszorra is képtelen volt megőrizni vezető pozícióját az első métereken. Csapattársához hasonlóan pozíciót vesztett Sebastian Vettel is, aki így Fernando Alonso mögé esett vissza. A spanyol nem sokkal később lecsúszott a pályáról, elveszítve ezzel a harmadik helyet, ám néhány körrel később sikerült visszaelőznie a tavalyi világbajnokot.

Vettel nem sokkal később mepördült, és innentől kezdve folyamatosan esett hátra az élmenőkhöz képest, mint utóbb kiderült, fékproblémák hátráltatták. Az élen közben a Hamilton-Webber-Alonso trió ádáz csatát vívott egymással, a Red Bull-os egy pillanatra meg is előzte Hamiltont, aki azonban nem hagyta magát. A kerékcserék első fordulóját az ausztrál kezdte meg, amivel egy időre visszavette a vezetést.

Másodjára azonban az idén sokszor bevált elévágás - valószínűleg a hideg miatt lassan melegedő gumikon - már nem működött:  a néhány körrel később kiálló Hamilton ugyan csak centikkel, de Webber elé jött vissza a pályára. Még egy körrel később cserélt kereket Alonso, aki egy pillanatra átvette a vezetést, azonban egy apró hiba is elég volt a bokszból kifelé menet, hogy a melegebb gumikon agresszívan támadó Hamilton kívülről megelőzze a kettes kanyarban - ami utóbb kulcsfontosságúnak bizonyult.

Az addig látványosan szenvedő Vettel közben kezdett magára találni, fékproblémái is megoldódtak, így megérkezett a 4. helyen haladó Felipe Massa nyakára, ám lelkes próbálkozása ellenére sem sikerült túljutnia rajta. Közben Webber kezdett lemaradni az élen haladó Hamilton-Alonso párostól, akik az utolsó kerékcserék alkalmával megtartották pozíciójukat.

A Pirelli jóslatának megfelelően a csapatok a lehető legkésőbbre halasztották a közepes keverékek feltételét: Webber mindössze 4. körrel a leintés előtt, Vettel és Massa pedig az utolsó körben - egyszerre - látogattak ki a bokszba. A címvédőt korábban arra utasították, hogy a braziltól eltérő stratégiát kövessen, ám vagy nem tudta, vagy nem akarta teljesíteni a kérést, így úgy tűnt, a Red Bull esélye elveszett az előzésre. A ferrarisok azonban elrontották Massa kerékcseréjét, így Vettel hajtott ki elsőként a bokszból, megszerezve a negyedik helyet.

Mögöttük a nap egyik meglepetését szolgáltató Adrian Sutil ért célba, aki az előtte haladóktól eltérő, kétkerékcserés stratégiájának köszönhetően szerezte meg a 6. helyet. Őt a már lekörözött Nico Rosberg és Michael Schumacher követte - utóbbi egy Vetteléhez teljesen hasonló megpördülés után küzdötte magát vissza a pontszerzők közé, ahova rajtuk kívül még Kamui Kobajasi és Vitalij Petrov fért be.

A nap csalódását minden bizonnyal Jenson Button okozta, aki már a rajtnál hátraesett, és bár néhány helyett javított, végül hidraulikai probléma miatt feladni kényszerült a versenyt. Rajta kívül a Sébastien Buemivel ütköző Nick Heidfeld, a motorproblémával küszködő Rubens Barrichello és a szintén műszaki hibát elszenvedett Vitantonio Liuzzi esett ki.

A levezető körben kifogyott Alonso Ferrarijából az üzemanyag, a spanyol ezért Webber autójára kapaszkodva érkezett meg az eredményhirdetésre.

 

 

Verseny, Német GP (10. forduló)


    Pálya: Nürburgring, Németország
    Időpont: 2011. július 24., vasárnap
    Pályahossz: 5148 méter
    Időjárás: Száraz (a levegő: 13-14 fokos, az aszfalt: 17-19 fokos)
    Tavalyi első: 1:36:43.365, M. Webber(Red Bull)

    Név   Csapat Modell   Idő   Megjegyzés Kör

1.   Lewis Hamilton GBR McLaren-Mercedes MP4-26   1:37:30.334     60
2.   Fernando Alonso SPA Ferrari 150° Italia + 3.980     60
3.   Mark Webber AUS Red Bull-Renault RB7 + 9.788     60
4.   Sebastian Vettel GER Red Bull-Renault RB7 + 47.921     60
5.   Felipe Massa BRA Ferrari 150° Italia + 52.252     60
6.   Adrian Sutil GER Force India-Mercedes VJM04 + 1:26.208     60
7.   Nico Rosberg GER Mercedes W02 + 1 kör     59
8.   Michael Schumacher GER Mercedes W02 + 1 kör     59
9.   Kamui Kobayashi JAP Sauber-Ferrari C30 + 1 kör     59
10.   Vitalij Petrov RUS Renault R31 + 1 kör     59
11.   Sergio Pérez MEX Sauber-Ferrari C30 + 1 kör     59
12.   Jaime Alguersuari ESP Toro Rosso-Ferrari STR6 + 1 kör     59
13.   Paul di Resta GBR Force India-Mercedes VJM04 + 1 kör     59
14.   Pastor Maldonado VEN Williams-Cosworth FW33 + 1 kör     59
15.   Sebastien Buemi SWZ Toro Rosso-Ferrari STR6 + 1 kör     59
16.   Heikki Kovalainen FIN Lotus-Renault T128 + 2 kör     58
17.   Timo Glock GER Virgin-Cosworth MVR-02 + 3 kör     57
18.   Jérome D'Ambrosio BEL Virgin-Cosworth MVR-02 + 3 kör     57
19.   Daniel Ricciardo AUS Hispania-Cosworth F111 + 3 kör     57
20.   Karun Chandhok IND Lotus-Renault T128 + 4 kör     56

21.   Vitantonio Liuzzi ITA Hispania-Cosworth F111 + 23 kör     37
22.   Jenson Button GBR McLaren-Mercedes MP4-26 + 25 kör     35
23.   Rubens Barrichello BRA Williams-Cosworth FW33 + 44 kör     16
24.   Nick Heidfeld GER Renault R31 + 52 kör     8

    Leggyorsabb kör: L. Hamilton (McLaren) 1:34.302     59

 

Buemi 5 helyes rajtbüntetést kapott a Magyar Nagydíjra

A sportfelügyelők Sébastien Buemit találták bűnösnek a Nick Heidfelddel való ütközés vizsgálatakor, így a Magyar Nagydíjra öthelyes rajtbüntetést róttak ki rá.

A sportfelügyelők szokás szerint a futam után vizsgálták Nick Heidfeld és Sébastien Buemi ütközését, amelyben az utóbbit találták hibásnak. A svájci ezért versenyzőre öthelyes rajtbüntetést róttak ki a Magyar Nagydíjra.

 

A baleset a 11. körben történt, amikor Buemi kiterelte a pályáról ellenfelét, a Toro Rosso jobb hátsó és a Renault bal első kereke összeért, amitől Heidfeld autója a levegőbe emelkedett, majd a sóderágyban kötött ki. A német az eset után dühösen integetett, a leintés után mindketten a másikat okolták.

 

 

 

Vettel úgy érzi, a 4. hely volt a maximum


Sebastian Vettel egész hétvégén nem tudta felvenni a versenyt csapattársával, és úgy érzi, ma sem lett volna képes a negyedik helynél többre.

Sebastian Vettelnek idén először esélye sem volt a győzelemre a Német Nagydíjon, ahol már a rajtnál visszaesett a negyedik helyre, majd részben fékproblémák miatt fokozatosan maradt le az élen állóktól.

A leintés után elismerte, egyszerűen nem voltak elég gyorsak. "Ma valószínűleg a negyedik hely volt a maximum, amitől nem vagyok túl boldog. Keményebben kell dolgoznunk az autón, hogy visszatérjünk a dobogóra, és talán annak legfelső fokára" - mutatott rá. "El kell fogadjuk, hogy ma a többiek gyorsabbak voltak nálunk, és egyáltalán nem vagyok boldog, nem vagyok elégedett. Egész hétvégén nem éreztem magam túl jól, végig nem tudtam felvenni a tempót Mark (Webberrel.)"

A címvédőt csak az vigasztalta, hogy az utolsó körben sikerült megelőznie Felipe Massát a bokszban. "Remek érzés volt, hogy Felipe előtt jöttem ki, jó volt látni, hogy a Ferrari még mindig egy helyben áll. Azt hiszem, a verseny utolsó szakaszában mindketten a határon autóztunk."

Forrás: AFP
 
 
Button elővigyázatosságból adta fel a versenyt

Jenson Button úgy véli, a rossz futamkezdés ellenére akár 4. is lehetett volna a Német Nagydíjon, azonban hidraulikai probléma miatt kiállni kényszerült.

Miközben Lewis Hamilton nagyszerű hétvégét zárt a Nürburgringen, csapattársa, Jenson Button már az időmérőn sem tudta kihozni autójából a maximumot, és a 7. helyről rajtolva rögtön az első körben a 10. pozícióba esett vissza, majd sok időt vesztett Vitalij Petrov mögé beragadva.

"Az első köröm szörnyű volt, azt se tudom, hányadik helyre estem vissza, utána pedig nem tudtam megelőzni Petrovot" - nyilatkozta a BBC-nek Button, aki később Adrian Sutil és Nico Rosberg megelőzésével a 6. helyig küzdötte fel magát. "Ezután gyors voltam, jó tempót tudtam futni az előttem állókhoz képest. Biztató volt a helyzetem."

Forrás: McLaren

Button nem hiszi, hogy beleszólhatott volna a dobogóért zajló küzdelembe, a 4. helyet viszont egyértelműen elérhetőnek tartotta. A 36. körben azonban - közvetlenül Rosberg megelőzése után - utasítást kapott a csapatrádión, hogy a bokszba begurulva adja fel a versenyt. Ezzel sorozatban második futamán esett ki, a két héttel ezelőtti Brit Nagydíjon egy rosszul rögzített kerékanya vetett véget versenyének.

"Hidraulikai problémám volt, és elővigyázatosságból kellett kiállnom" - magyarázta. "A hiba károsodást okozhatott volna a váltóban és a szervóban is, ezért nem volt más választásunk, a verseny feladása mellett kellett döntenünk."

Mivel Button az elmúlt két futamon pont nélkül maradt, helyzete egyre reménytelenebbnek tűnik a világbajnokságban: a tabella 5. helyén állva már 107 pont a lemaradása Sebastian Vettel mögött, és nürburgringi győzelmével csapattársa, Lewis Hamilton is 25 ponttal előtte jár.

 

A két Red Bull elbukta a rajtot- Német Nagydíj rajtelemzés

Sem Mark Webber, sem Sebastian Vettel nem alkotott maradandót a Német Nagydíj rajtjánál, ezért mindketten veszítettek pozíciójukból. Alonso a rossz rajt után jól helyezkedett, Massa viszont zseniálisan indult, mégis hátraesett.

Ha a végeredményt nézzük, akkor Lewis Hamilton kapta el a legjobban a rajt pillanatát a Német Nagydíjon, de ennél azért valójában bonyolultabb volt a helyzet. Hamilton kétségkívül remekül indult, jobban kapta el a rajtot Mark Webbernél, így igazából egy pillanatig sem kellett aggódnia az ausztrál miatt. Még az is a brit ex-világbajnok kezére játszott, hogy az első kanyar szűk jobbos, így amint Webber mellé ért, már biztossá vált, hogy ő fogja irányítani az eseményeket.

Webber elég rosszul indult meg, hamar felmérhette, hogy esélye sincs Hamiltonnal harcolni, viszont láthatóan esze ágában sem volt maga elé engedni csapattársát. Csak Vettelre koncentrált, ennek megfelelően cikázott az egyes kanyar előtti féktávon. Vettel azonban nem Webbert támadta, hanem viszonylag rossz rajtja miatt a két Ferrarival szemben próbált védekezni. Szerencsétlenségére mindkét irányból támadták, így az egyik oldalt fel kellett áldoznia.

Fernando Alonso előtt tehát megnyílt az út, hogy az elrontott rajtja után mégis pozíciót nyerjen. Az első kanyarban beszúrt szűk ívre, de ez a másodikra semmi jóval nem kecsegetett. Annyi szerencséje azonban volt, hogy ő haladt Vettel előtt, tehát ráerőltethette az előnytelen ívet Vettelre, aki így nem tudta letessékelni őt a rosszabb helyre. Alonso a kettes és a hármas kanyarban is lehetetlen módon fordult el a külső íven, ezért a négyesben már nyerő helyzetben volt: Vettel pont tőle nem tudott bekanyarodni.

Vettel sorsát egyébként a kiválóan rajtoló Felipe Massa pecsételte meg. A brazil ismét fantasztikusan indult, talán ő jött el a legjobban a mezőnyben. Ebből kifolyólag azonnal támadhatta Vettelt, akinek erre muszáj volt reagálnia, emiatt maradt hely Alonso számára. Massa viszont az Európa Nagydíj után másodjára vesztett nagyon sokat az első féktávon, hiszen hagyta magát a külső ívre vezetni, így nemcsak Vettel és Alonso előzte meg, hanem megérkezett mellé Nico Rosberg is, aki Alonsóhoz hasonlóan a külső ívről verte meg a brazilt.

Forrás: AFP

Rosberg egyébként nem csupán a kanyar kijáratánál volt ügyes, hanem a féktávon is nagyon határozottan verte vissza a kiválóan rajtoló Vitalij Petrov támadását. Az orosz egy nagyszerű start után legbelül próbált előreugrani, de Rosberg lezárta előtte az utat - igaz, majdnem összementek. Petrov ezzel sokat bukott, hiszen a nyakára esett Jenson Button is.

Amilyen jól rajtolt Hamilton, annyira csapnivalóan indult el a csapattársa. A megmozdulás pillanatában már lendületet vesztett, és a hetedik pozícióból pillanatok alatt kilenc-tizedik lett. Utána már nagyot harcolt az ezúttal csak átlagosan induló Schumacherrel és Petrovval, de a brit nem találta a helyét. Schumacher kicsit később el is ment mellette.

Érdemes még szót ejteni a nyolcadik helyről jól elinduló Adrian Sutilról is, aki a rajt után kimaradt a nagyok civakodásából, de mindig talált magának egy picike rést, hogy ne maradjon le tőlük. Valahogy végig hagytak neki helyet, így hetedikként különösebb izgalom nélkül mehetett át az első pár kanyaron.

 

Ébresztő volt a Red Bullnak a Német Nagydíj

A csapatfőnök Christian Horner szerint reagálniuk kell a McLaren és a Ferrari feltámadására, de azért komoly bajban nincsenek.

Miután az utóbbi két versenyt a pole pozícióból rajtolva sem tudták megnyerni, és a Német Nagydíjon a világbajnokságot vezető Sebastian Vettel egy ritka vezetési hibát elkövetve csak a 4. helyen ért célba, a Red Bullnál elismerték, hogy reagálniuk kell a McLaren és a Ferrari által jelentett friss fenyegetésre.

"Már nagyon sokféle pályán voltunk ütőképesek. Minden egyes futamra megkaparintottuk az első rajtkockát, a tízből hatot megnyertünk, és kivétel nélkül mindig feljutottunk a dobogóra, úgyhogy katasztrofálisnak azért nem nevezhetjük a helyzetünket" - mutatott rá a Red Bullt irányító Christian Horner. "Ez a verseny azonban kétségkívül ráébresztett minket, hogy nem lazíthatunk, de jelenleg nem is lazít a csapatunk egyetlen tagja sem. Mindannyian teljes erőbedobással dolgoznak."

Horner hangsúlyozta, hogy a zsinórban elszenvedett két vereség nem ok a pánikra. S míg a Ferrarinál annak örültek, hogy a nürburgringi hűvösben sem akadt gondjuk a gumik bemelegítésével, érdekes módon Horner is az időjárást jelölte meg a Red Bull küszködésének egyik lehetséges okaként.

"Mindig tanulunk, és itt teljesen mások voltak az időjárási körülmények, mint a többi pályán" - mondta. "Valószínűleg hidegebb volt még a téli tesztelésnél is, és láttuk, hogy a McLaren két héttel ezelőtt mennyire szenvedett a gumijaival."

"Szerintem a jó teljesítmény kulcsa a gumik viselkedésének megértésében rejlik, és abban, hogy a maximumot hozzuk ki belőlük. A Red Bull az eddigi tíz verseny összességét tekintve elég kiegyensúlyozott volt ezen a téren, míg más csapatok hullámzóbban szerepeltek."

"Az biztos, hogy le fogjuk szűrni a hétvége tanulságait, de a következő futamon alighanem teljesen más lesz az idő. Valószínűleg kb. 20 fokkal melegebb lesz, mint itt volt."

Horner hozzátette, hogy az élcsapatok teljesítménye szerinte az idény fennmaradó részében is ingadozni fog. "Ne felejtsük el, hogy az első versenyen Lewis (Hamilton) sem volt nagyon lemaradva tőlünk, aztán a McLaren és a Ferrari felváltva fenyegetett minket" - mondta. - "Ezen a hétvégén mindketten megelőztek, de operatív szinten mi is nagyon-nagyon erősek vagyunk. Ez az egyik oka annak, hogy olyan eredményeket értünk el, mint amelyek a világbajnoki tabellán látszanak."

A Red Bullnak a konstruktőrök között 112 pont előnye van a 2. helyezett McLarenhez képest.

 

Alonso nem bánkódik a második hely miatt

Fernando Alonso boldog a Német Nagydíjon elért 2. helyével, azonban tudja, hogy a Ferrari szombati tempóján javítani kell. Felipe Massa egy kerékanya miatt vesztegelt a bokszban.

A Brit Nagydíjon aratott győzelem után a Ferrari ezúttal lecsúszott a dobogó legfelső fokáról, Fernando Alonso azonban cseppet sem csalódott a Nürburgringen elért 2. helyezése miatt. A legutóbbi három verseny eredményeit összesítve a spanyol szerezte a legtöbb pontot, ráadásul három teljesen eltérő pályán, így kijelenthető, hogy az olasz istálló már mindenhol képes felvenni a harcot a Red Bullal és a McLarennel.

"Egy ilyen második hely után könnyű lenne azt mondani, hogy lehetett volna jobb is, de ennek ellenére elégedett vagyok" - mondta a spanyol. "Silverstone nagyon gyors pálya, Valenciában a fékek fontosak, a Nürburgringen pedig a lassú kanyarok vannak többségben - és mi mindhárom pályán egyenletesen jó teljesítményt nyújtottunk."

Alonso a 4. helyről indulva már a rajtnál megelőzte Sebastian Vettelt, akivel szoros csatát vívott az első körökben, majd a címvédő hibája után Lewis Hamiltonnal és Mark Webberrel harcolt a győzelemért. A verseny döntő momentuma a 32. körben érkezett el számára, amikor második bokszkiállása után egy pillanatra átvette a vezetést, az egy körrel korábban kiálló Hamilton azonban megelőzte a második kanyarban.

Forrás: AFP

Alonso a Ferrari versenytempóját dicsérte, az időmérőn mutatott sebességükkel azonban még nem elégedett. "Teljesítmény szempontjából ma egyértelműen jobbak voltunk, mint a két Red Bull. Szombaton viszont még mindig hiányzik valami, tegnap 3-4 tized volt a lemaradásunk, de biztos vagyok benne, hogy ezen a téren is fejlődni fogunk" - bizakodott.

Felipe Massa is elégedett lehet teljesítményével, ő a futam nagy részében Vettel előtt autózott, az utolsó körben végrehajtott bokszkiállás után azonban visszaesett a mögé, és végül 5. lett.  "Az utolsó bokszkiállásomnál probléma volt a bal hátsó kerékanyával, ami néhány másodpercembe került. Néha megtörténik az ilyesmi, nem érdemes vádaskodni" - magyarázta.

Pat Fry, a Ferrari technikai igazgatója elsősorban azért elégedett, mert a szokatlanul hűvös időjárás elméletben nem kedvezett a Ferrarinak, mégis jól teljesítettek. "Tudtuk, hogy hideg időben nehezebben melegítjük fel az abroncsainkat, mint az ellenfeleink, ez a lágy és a közepes gumira is igaz. Mégis nagyon jó volt a versenytempónk, így elmondhatjuk, hogy ebből a szempontból is fejlődtünk."

A 86 pontos hátránnyal álló Alonso elmondta, a Ferrarinak akkor van esélye a világbajnokság megnyerésére, ha az összes futamon a dobogón végeznek, Vettelt pedig nem csak ő, hanem a McLaren versenyzői is legyőzik.

 

 Hamilton a lazításnak köszönheti németországi győzelmét

Nagy szerepet játszott Lewis Hamilton németországi győzelmében, hogy a McLaren felmentést adott versenyzőjének a promóciós kötelezettségek alól.

Sok kollégájához hasonlóan Lewis Hamilton sem rajong azért, hogy a versenyhétvégék során különböző szponzorrendezvényeken kell megjelennie. A 2008-as világbajnok meggyőződése, hogy csak azért lett negyedik hazai versenyén, Silverstone-ban, mert a sok promóciós kötelezettség teljesen elszívta energiáit.

A McLaren ugrott Hamilton nyilatkozatára, a Német Nagydíj előtt felmentést kapott minden plusz teher alól. A csapat még egy tervezett indiai kirándulást is lemondott, hogy pilótája jól hangolódhasson rá a versenyre. Hamilton szerint ez is kellett ahhoz, hogy első lehessen a Nürburgringen.

"Rengeteg energiám volt" - nyilatkozta Hamilton a Guardiannek. "A sikerhez sok energia és mentális erő kell, jutnia kell elég időnek az edzésre is. A Német Nagydíj előtt kétszer edzettem, jókat ettem és pozitív voltam egész héten. Sehol nem volt ott a média, nem akart valaki állandóan lefényképezni, tökéletesen tudtam koncentrálni. Tiszta fejjel, jó közérzettel érkeztem a Nürburgringre, ahol még az autó is velem volt."

Forrás: AFP

"Ha az autó Magyarországon is úgy viselkedik, mint múlt héten, ismét ott lehetünk az élen. Nyertem már a Hungaroringen, képes vagyok rá újra, minden attól függ, milyenek lesznek a körülmények."

 

Webber szerint fel kell gyorsulnia a Red Bullnak

Mark Webber szerint a Red Bullnak javítania kell versenytempóján, ha vissza akar kerülni a dobogó tetejére.

A szezon elején megkérdőjelezhetetlen volt a Red Bull fölénye, a világbajnoki címvédő nyolcból hat versenyt megnyert. Az utóbbi futamokon csökkent, sőt olykor el is fogyott a Red Bull előnye, a legutóbbi négyből már csak egy versenyen született Red Bull-siker, amire Mark Webber szerint reagálnia kell a csapatnak.

Webber a múlt heti Német Nagydíjon a pole-ból indulhatott, mégis csak harmadik lett, ami az ausztrál szerint elég egyértelmű üzenet: javítani kell az autó versenytempóján. "Nem hiszem, hogy sokkal többet tehettem volna a Nürburgringen" - mondta Webber. "A határon autóztam. Természetesen csalódott vagyok az elszalasztott győzelem miatt, tudjuk, hogy javítanunk kell az autó vasárnapi teljesítményén."

"Ez egy olyan terület, ami az utóbbi időben problémákat okozott, feltétlenül ki kell valamit találnunk." Webber szerint nem feltétlenül jelzésértékű, hogy a Nürburgringen csak harmadik, negyedik helyen zárt a Red Bull. "Nehéz ez alapján jósolni a szezon második felére. Most olyan pályára megyünk, amely jobban kedvez nekünk, mint a Nürburgring. Meglátjuk."

Forrás: AFP

"Őszintén szólva úgy gondolom, hogy tavaly nagyobb volt a fölényünk, mint idén. A győzelmek is szorosak olykor, nem húsz másodpercesek." A Red Bull kánikulára számított a Hungaroringen, de inkább tavaszias idő lesz hétvégén, úgyhogy nem kizárt, hogy újabb nehéz hétvége vár az istállóra.